Tulosta På svenska
  1/2010

Talvinen näkymä Högholmenilta

Luonnon kirjo kertoo monimuotoisesta luonnosta

Edessäsi on ensimmäinen luonnon monimuotoisuudesta kertova uutiskirje. Sen takana ovat ympäristöministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, ulkoasiainministeriö, puolustusministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, opetusministeriö, Suomen ympäristökeskus, Metsähallituksen luontopalvelut ja Yleisradio. Lue lisää >>



Ympäristöministeri Paula Lehtomäki: Ihmisten henkilökohtainen suhde luontoon avainasemassa monimuotoisuuden turvaamisessa 

 Paula Lehtomäki  
YK:n luonnon monimuotoisuuden teemavuosi on käynnistynyt. Mitkä asiat tulevat teemavuoden aikana olemaan Suomen kannalta keskeisiä?

Tuomme voimakkaammin yleiseen tietoisuuteen luonnon monimuotoisuuteen liittyvät haasteet. Kansallisesti meille on erityisen tärkeää pystyä turvaamaan kartoitusten perusteella osoitettujen uhanalaisten luontotyyppien sekä uhanalaisten lajien tulevaisuus.  Lue lisää >>


Kalat katoavat Karibialta

Marcelino Sambola   

Nopeasti nouseva trooppinen myrsky pimentää taivaanrannan Nicaraguan Karibialla. Orinocon kylän kalastajat ovat säilöneet vähäisen saaliinsa jäihin ja vetäneet veneensä rantaan. Merestä vyöryvät vesimassat ja kaatosade muuttavat kylän punaiset polut vaikeakulkuiseksi liejuksi.

"Kalaa, katkarapuja ja hummereita on täällä entistä vähemmän. Ylikalastuksen syy on köyhyys. Väestö kasvaa liian nopeasti, ja elämiseen tarvitaan rahaa," Orinocossa asuva metsänvartija Marcelino Sambola kertoo.  Lue lisää >>


Vesistösiltojen kuivapolut osana ekologista verkostoa

 Kuivapolku sillan alla  

Joki- ja purovarsia pidetään ekologisina käytävinä, ja monet eläinlajit liikkuvat mielellään vesistöjen reunoja myöten. Kun tielinjaus kulkee vesistön yli, saattaa jokivartta seurailevan eläimen matka katketa tienlaitaan. 

Erilaisilla kulkureittiratkaisuilla, kuten vihersilloilla ja leveillä eläinalikuluilla voidaan vähentää teiden ja liikenteen eläimille aiheuttamia haittoja. Suuret rakenteelliset ratkaisut ovat kuitenkin kalliita, eikä niitä voida sijoittaa tieverkolle riittävän tiheästi.  Lue lisää >>