Hiidenveden kunnostushanke toteutti yhteistyössä
vihtiläisen Mainostoimisto KN:n kanssa virtuaalisen järvikunnostuspelin, jonka
avulla voi tutustua järven kunnostukseen. Pelin tavoitteena on tutustuttaa
pelaaja mm. järvikunnostuksen perusteisiin, valuma-alue -käsitteeseen ja
menetelmiin, joiden avulla järven tilaa voi parantaa. Samalla pelaaja saa
karkean kuvan kunnostustoimien kustannuksista suhteessa niiden tehokkuuteen
kuormituksen vähentämisessä.
Kunnosta järvesi! -vesistökunnostuspeli on suunnattu
lukiolaisille sekä kaikille vesien kunnostuksesta kiinnostuneille. Peli on
tällä hetkellä suomenkielinen, mutta sen kääntäminen ruotsiksi on suunnitteilla. Pelin kehittämiseen ovat
osallistuneet Vihdin lukion opettajat ja opiskelijat sekä Suomen
ympäristökeskuksen asiantuntijat.
Kunnosta järvesi! –peliin voi käydä tutustumassa
osoitteessa www.pelastajarvi.fi
GisBloom-hankkeesta tietoa vesistöjen kunnostukseen
Kunnosta järvesi! -peli toteutettiin osana Suomen ympäristökeskuksen
koordinoimaa GisBloom LIFE+ -hanketta. Hiidenvesi valittiin yhdeksi
kolmivuotisen GisBloom- hankkeen pilottialueista. Syyskuussa päättyneessä
hankkeessa testattiin uusia välineitä vesistöjen tilan seurantaan ja
kustannustehokkaiden vesienhoitotoimenpiteiden löytämiseen järville ja
rannikkoalueille. Välineinä toimivat erilaiset mallit ja menetelmät, joilla
ravinnekuormituksen määrää ja vähentämismahdollisuuksia voidaan arvioida.
Uusien välineiden avulla levitettiin tietoa leväkukintojen syistä, ravinnekuormituksesta
sekä maankäytön, hoitotoimenpiteiden ja ilmaston vaikutuksista rehevöitymiseen.
Teksti ja lisätietoja:
Hankekoordinaattori Sanna Helttunen ja vesistötutkija Anu Suonpää, Länsi-Uudenmaan vesi ja
ympäristö, etunimi.sukunimi@vesiensuojelu.fi
Paluu etusivulle