|
Kuva: MMM:n kuva-arkisto. |
Maa- ja metsätalousministeriön (MMM) syyskuussa uudistamassa vesitalousstrategiassa huomioidaan entistä tehokkaammin toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset niin kotimaassa kuin maailmallakin. Elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskusten vetämistä hankkeista siirrytään vähitellen asioiden edistämiseen laajojen yhteistyöverkostojen avulla asiakaslähtöisesti.
Strategian tavoitteena on
- varautua muuttuviin ilmasto- ja vesioloihin,
- yhteen sovittaa vesien käytön ja hyvän tilan tavoitteita valuma-aluetasolla,
- toimintatapojen asiakaslähtöisyys ja perustuminen kumppanuuksiin sekä
- kehittää suomalaista vesiosaamista ja kansainvälistä kilpailukykyä.
Asiakaslähtöisyys: tavoitteena ajantasainen tulvatietopalvelu
Esimerkiksi tulvatilanteissa kansalaisille ei enää riitä, että tietoa saadaan virka-aikana. Tavoitteena on siksi aikaansaada palvelu, josta löytyy aina ajantasainen tieto erityyppisistä tulvatilanteista ymmärrettävässä muodossa. Kansalaisten tietoa tulvariskeistä lisätään ja samalla pyritään parantamaan heidän omaa varautumistaan.
Kumppanuus: paikallisille toimijoille enemmän vastuuta ja tukea
Vesistöjen kunnostamiseen kehitetään uusia toimintamalleja, joissa paikallis- ja aluetason toimijat ottaisivat enemmän vastuuta vesistön tilan parantamisesta. Viranomaisten roolina olisi aikaansaada ja tukea tällaisia toimijoita eikä niinkään suunnitella ja toteuttaa itse kunnostushankkeita.
Strategia jalkautetaan ELYjen ja SYKEn avulla
Strategia jalkautetaan tulosohjauksen kautta käytännön tasolle elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä Suomen ympäristökeskuksen avulla.
Ministeriön omassa toiminnassa korostuvat mm. varautuminen muuttuviin ilmasto- ja vesiolosuhteisiin sekä kansainvälisiin vesiasioihin liittyvät tehtävät.
Lisätietoja:
Neuvotteleva virkamies Minna Hanski, maa- ja metsätalousministeriö, etunimi.sukumini@mmm.fi
Paluu etusivulle