|
.
|
Kymijoen
lohille ja taimenille rakennetaan tänä vuonna uusia kutusoraikkoja luontaisen
lisääntymisen tueksi. Ilmasilta-hankkeessa kuljetetaan koskiin 1700 kuutiota soraa
helikopterilla. Uusia soraikkoja rakennetaan
lokakuuhun mennessä noin 4000 m
2. Perinteisin menetelmin leveä ja
syvä Kymijoki olisi lähes mahdoton kunnostettava. Kunnostukset alkoivat 1.6. ja
niitä voi seurata Facebookissa.
Kymijoesta saadaan vuosittain paljon arvokalaa.
Parantuneista saalismääristä huolimatta Kymijoen vaelluskalakannat ovat vielä
suurelta osin istutusten varassa. Pelkkä istutuksiin perustuva kalakantojen
hoito ei ole pitkällä aikavälillä järkevää. Lisäksi tarvitaan huomattavaa
luontaista lisääntymistä.
Kymijoessa on suuri
kalataloudellinen potentiaali
Kymijoessa piilee valtava kalataloudellinen potentiaali.
Joen alajuoksulta on kartoitettu yhteensä noin 240 hehtaaria koski-
ja virta-alueita, jotka ovat vain 1–2 voimalaitoksen takana. Vuonna 2007
Kymijoesta lähti 44 000 lohen luonnossa syntynyttä vaelluspoikasta.
Tutkimusten mukaan joki pystyisi nykytilassa tuottamaan 50 000
luonnonpoikasta ja koskien kunnostustoimien jälkeen maksimituotanto olisi noin 150
000–200 000 vaelluspoikasta.
Vaellusesteet ovat
poistumassa
Rakennetussa joessa padot ja voimalaitokset ovat yleensä
suurin este luontaiselle lisääntymiselle. Vuoden 2015 aikana on Korkeakoskelle
valmistumassa kalaporras ja sen länsihaara saattaa aueta. Lisäksi Koivukosken
kalaportaat ovat viime vuosina toimineet vähintään kohtuullisesti, joten luultavasti
tulevina vuosina kalojen määrä patojen yläpuolisilla koskilla nousee.
Koskikunnostuksien
tarve kasvaa vaellusesteiden poistuessa
Toinen iso ongelma Kymijoessa on kaloille sopivien kutusoraikkojen
puute. Perkausten myötä on sora hävinnyt koskien niskoilta ja luontaisestikin sitä
on maaperässä hyvin vähän. Tämän takia soraikkojen määrää tulee kasvattaa
koskialueilla varsinkin nyt, kun kalojen vaellus yläosan kutualueille on
varmistumassa.
Soraa kuljetetaan helikopterilla,
koska menetelmä on todettu toimivaksi mm. Ala-Koitajoella Pohjois-Karjalassa.
Kymijoella on paljon koski- ja virta-alueita, joille soran kuljettaminen
perinteisin kunnostusmenetelmin on hyvin vaikeaa tai mahdotonta. Sopivia teitä
ei ole ja joki on koskialueiden kohdalla 150–350 metriä leveä.
Helikopteri soveltuu erinomaisesti
leveän, syvän ja voimakasvirtaisen uoman soraistuksiin. Helikopterikunnostuksen
etuja verrattuna perinteiseen kaivinkoneella tehtävään soraistukseen ovat mm.
toteutuksen onnistuminen virtaamasta riippumatta, maastolle ja mm.
direktiivilajeille aiheutuvat vähäiset vahingot sekä työturvallisuus.
Ilmasilta-hanke 1.1.–30.9.2015
Hankkeen toteutuksesta vastaa Kotkan-Haminan
seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy. ELY-keskuksen
kalatalouspalvelut on myöntänyt hankkeelle 310 500 euroa elinkeinokalatalouden
toimintaohjelmasta. Kunnostusalueen vesienomistajat (osakaskunnat, Kolsin
vesivoimatuotanto Oy ja Ahvionkoski Oy) ovat suhtautuneet hankkeeseen
positiivisesti ja antaneet luvat kunnostustoimille.
Teksti ja lisätietoja:
Kari Taimisto, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö
Cursor Oy, etunimi.sukunimi@cursor.fi
Paluu etusivulle