Tulosta
  29.5.2013

Ympäristösuojelulain uudistus ja vesiensuojelu

Ympäristöministeriössä viimeistellään parhaillaan ympäristönsuojelulain kokonaisuudistusta. Ympäristönsuojelulain uudistuksen aikataulu ja tavoitteet määräytyvät pitkälti EU-lainsäädännöstä, sillä uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa on tarkoitus panna täytäntöön teollisuuspäästödirektiivi. Direktiivissä asetettu määräaika kansalliselle täytäntöönpanolle päättyi jo tammikuussa 2013, mutta lain uudistusta koskeva hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle vasta loppukeväällä 2013. Ehdotus ympäristönsuojelulain uudistamiseksi oli lausunnoilla vuodenvaihteessa 2012-2013 ja lausuntoja saatiin noin 120, joten niiden läpikäyminen ja lakiehdotuksen viimeistely on vienyt oman aikansa.

Uudistus on jaettu kahteen vaiheeseen

Ensimmäisessä vaiheessa tarkastellaan teollisuuspäästödirektiivin lisäksi muun muassa perustuslakiin liittyviä kysymyksiä kuten lain ja asetusten suhdetta, valvonnan kehittämistä ja maksullisuutta sekä luontoarvojen nykyistä laajempaa huomioon ottamista. Toisessa vaiheessa on tarkoitus ottaa tarkasteluun ympäristönsuojelulain rajapinnat muihin lakeihin, kuten esimerkiksi maa-aineslakiin, lakiin ympäristövaikutusten arviointimenettelystä ja lakiin vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä.

Teollisuuspäästödirektiivin merkitystä vesiensuojelussa selvitetty

Teollisuuspäästödirektiivin merkitystä Suomen vesiensuojelun näkökulmasta on tarkasteltu direktiivin vaikutuksia yleisesti käsitelleessä Suomen ympäristökeskuksen selvityksessä (SYKE:n raportteja 19/2012). Direktiivin soveltamisalaan kuuluvasta teollisuudesta erityisesti massa- ja paperiteollisuudella, mutta myös muilla teollisuudenaloilla, kuten kemianteollisuudella, lannoiteteollisuudella sekä rauta- ja terästeollisuudella, on merkittävä vaikutus tiettyjen vesimuodostumien tilaan. Direktiivin toimeenpano on siten keskeinen keino saavuttaa näiden vesimuodostumien tilatavoitteet, mutta Suomen pintavesien tilaan kokonaisuudessaan direktiivin toimeenpanolla on arvioitu olevan vain vähäinen merkitys.

Perustilaselvitys osaksi ympäristölupahakemusta

Maaperän ja pohjavesien suojeluun teollisuuspäästödirektiivi tuo uutena instrumenttina perustilaselvityksen laatimisen osana ympäristölupahakemusta. Perustilaselvitystä edellytetään kaikilta sellaisilta teollisuuspäästödirektiivin piiriin kuuluvilta toiminnanharjoittajilta, joiden toiminnassa käytetään, tuotetaan tai muuten syntyy maaperän tai pohjaveden pilaantumisen kannalta merkityksellisiä vaarallisia aineita. Toiminnan päättyessä maaperän ja pohjaveden tilaa ja sen puhdistamistarvetta arvioidaan suhteessa tähän perustilaan. Vaikka maaperän ja pohjaveden puhdistamisvelvollisuuteen ei Suomessa olla esittämässä muutoksia, odotetaan perustilaselvityksen kautta saatavan uutta tietoa maaperän ja pohjaveden tilasta.

Pintavesien laatua ja laatuvaatimuksia koskevan sääntelyn merkitys korostuu

Vesiensuojelun näkökulmasta ympäristönsuojelulain uudistuksesta voidaan nostaa esiin myös uusi ympäristön tilaa koskeva luku, jossa pintavesien laatua ja laatuvaatimuksia koskevan sääntelyn merkitystä on pyritty korostamaan, sekä mittausten ja tutkimusten laadunvarmistusta koskevaa sääntelyä täsmentämään. Lain ja sen nojalla tehtyjen viranomaispäätösten perusteella tehtäviä veteen, sedimenttiin ja vesieliöstöön liittyviä mittauksia, testauksia, selvityksiä ja tutkimuksia voisi jatkossa tehdä vain Suomen ympäristökeskuksen hyväksymä toimija. 

Teksti: 

Lainsäädäntöneuvos Tuire Taina, ympäristöministeriö

Lisätietoja:

Paluu etusivulle